کار تنظیم پتانسیومتر در موتور کرکره برقی

شروع موضوع توسط doorstar ‏21 آوریل 2017 در انجمن آموزش نصب کرکره برقی

  1. doorstar

    doorstar ستاره نصب درب اتوماتیک ایران

    در مباحث نصب کرکره برقی و آموزش کرکره برقی قطعا با کلمه تنظیم پتانسیومتر یا تنظیم میکروسوئیچ ها برای بالا و پایین شدن کرکره برقی برخورد داشته اید. برای بسیاری از افراد ممکن است این سوال مطرح باشد که تنظیم پتانسیومتر یا تنظیم میکروسوئیچ چگونه است و یا خود پتانسیومتر در کرکره برقی چیست. در اینجا می خواهیم توضیحاتی در مورد پتانسیومتر کرکره و درب اتوماتیک و تنظیم آن بیان کنیم.

    پتانسیومتر (Potentiometer) در واقع یک مقاومت سه پایه ای است که توسط یک اتصال یا دکمه متحرک قابل تنظیم هست و در واقع کار آن تقسیم ولتاژ برای ورودی می باشد. مثلا یک نوع پتانسیومتر رایج همان دکمه کم یا زیاد کردن صدای ضبط است که شما با چرخاندن آن به هر طرف می توانید صدای ضبط یا باند یا کم و زیاد کنید و در واقع شما با تغییر ولتاژ توسط این پتانسیومتر این عمل را انجام می دهید. همچنین پریزهای برق دیمر هم پتانسیومتر هستند که با کلید گردان آن می توانید نور لامپ را کم و زیاد کنید و حتما در بعضی خانه ها این نوع کلید برق را مشاهده نموده اید. پتانسیومترها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

    • پتانسومترهای ولومی
    • پتانسومترهای دوبل
    • پتانسومترهای کوچک
    • پتانسیومترهای پنج یا شش پایه‌ ای

    حال در کرکره برقی حتما در موتور کرکره برقی دو درگاه برای تنظیم ارتفاع بالا و پایین که توسط آچار لاستیکی و با چرخاندن تنظیم می شود را دیده اید. این وسیله در واقع یک میکروسوئیچ است که دارای پتانسیومتر است یعنی میکروسوئیچ کرکره برقی برای اینکه تنظیم دلخواه را فراهم آورد از یک پتانسیومتر بهره می برد تا کاربر به دلخواه خود بتواند ارتفاع کرکره را تنظیم کند.